Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Instrumenten voor begeleide zelfstudie belicht de thematiek van de zelfwerkzaamheid en de begeleide zelfstudie vanuit een zeer specifieke invalshoek. Er wordt gefocust op de instrumenten die de student en de docent kunnen helpen bij minder of meer begleide vormen van zelfstudie.
Hoger onderwijs. --- Zelfstudie. --- zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- studiemethoden --- Didactics of higher education --- higher education --- Teaching aids --- studeren --- Study methods --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- didactiek --- Belgium --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Zelfstudie ; hoger onderwijs --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- E100055.jpg --- leermiddelen --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Zelfstudie: hoger onderwijs --- Hoger onderwijs --- Zelfstudie --- studiemethode --- #SBIB:041.GIFT --- #SBIB:316.334.1O440 --- Academic collection --- C6 --- #A0105A --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Zelfstudie --- #KVHA:Zelfstudie; onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Zelfstudie --- 37.041 --- 371.31 --- 371.6 --- 378.147 --- België --- hoger onderwijs --- 489 --- 37.02 --- 37.04 --- 378(05) --- 450.8 --- 454.21 --- 489.4 --- 489.5 --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- Softwareprogramma --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Zelfstandig leren --- didactisch materiaal --- evaluatie --- leren --- leren leren --- onderwijs --- onderwijsfilosofie --- softwareprogramma --- studiebegeleiding --- tijdschriften --- 371.39 --- 371.395 --- 493.3 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Evaluatie (Beoordeling) --- Onderwijs --- Studeren --- Studiemethode --- Studievaardigheden --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- h.o.: zelfstudie (ler) --- studiemethoden (gez) --- zelfstudie (gez) --- 371.386 --- Leermiddelen --- Software --- Studiemethoden --- Zelfstandig studeren --- Zelfstandig werken --- zelfstandig leren --- 371.21 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Studiemethodiek --- Onderwijsmiddelen --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Methodiek van het studeren --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Onderwijs voor volwassenen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Opvoeding en onderwijs --- Leerprocessen --- 370.040 --- #A0105A. --- #KVHA:Zelfstudie. --- #KVHA:Zelfstudie; onderwijs. --- #KVHB:Didactiek. --- #KVHB:Zelfstudie. --- #SBIB:041.GIFT. --- 370.040. --- 720 Onderwijs. --- Academic collection. --- Didactische werkvormen. --- Evaluatie. --- Softwareprogramma. --- Studiemethoden. --- Studiemethodes (Studievaardigheden). --- Studievaardigheden. --- Zelfstandig leren. --- Zelfstandig werken. --- didactiek. --- didactisch materiaal. --- evaluatie. --- hoger onderwijs. --- leren leren. --- leren. --- onderwijs. --- onderwijsfilosofie. --- softwareprogramma. --- studiebegeleiding. --- studiemethoden. --- tijdschriften. --- zelfstandig leren. --- zelfstudie. --- Onderwijsgedrag: algemeen. --- Algemene vraagstukken van didactiek en methode. --- Methodiek van het studeren. --- Didactiek (hoger onderwijs). --- Didactiek. --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs). --- Onderwijs voor volwassenen. --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap. --- (zie ook: Schoolrapporten). --- 371.21. --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leerproces
Choose an application
C6 --- leermiddelen --- leerlingen --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schoolbooks - Didactic material --- leren leren --- PXL-Education 2015 --- Didactic strategies --- zelfstudie --- leermethoden --- leren --- secundair onderwijs 1ste graad
Choose an application
PHL-Central Office 12 --- communicatievaardigheden --- communicatie --- gezondheidszorg --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Relaties --- Zakelijke communicatie --- 433.4 ) Relationele opvoeding --- lichaamstaal --- luisteren --- observeren --- sociale vaardigheden --- zelfstudie --- Relatie --- Schrijven --- Tekst
Choose an application
De aandacht voor 'activerende didactiek' en 'zelfstandig leren' is de laatste tien jaar sterk toegenomen. In dit boek wordt een project beschreven waarin leraren en lerarenopleiders gezamenlijk op zoek gaan naar manieren om leerlingen actief te laten denken binnen hun specifi eke schoolvak. Werkzame bestanddelen die het zelfstandig leren denken in het schoolvak bevorderen, worden opgespoord en nader bekeken. Eveneens wordt ingegaan op vijf vuistregels die het leren, zowel van leraren als van lerarenopleiders, kunnen bevorderen. In het verlengde worden een aantal veelgehoorde misverstanden over actief en zelfstandig leren besproken. Naast reflectie op ervaringen en resultaten van het project, biedt het boek bruikbare handvatten om onderzoek en ontwikkeling naar het leren denken in het schoolvak te bevorderen in eigen klas en school. (Bron: covertekst)
zelfstudie --- leren leren --- Didactics --- actief leren --- didactische werkvormen --- Didactiek --- departement Lerarenopleiding 10 --- zelfsturend leren --- Didactiek ; algemeen --- Zelfstandig leren --- Leerproces --- Lerarenopleiding --- Leraren --- Zelfstandig werk --- didactiek --- zelfstandig leren --- leerprocessen --- 450.8 --- Schoolvakken --- 104322.jpg --- Secundair onderwijs ; didactiek --- Zelfstudie --- Secundair onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Effectieve zelfsturing is nodig om het beste uit jezelf te kunnen halen, zowel op het gebied van leren als gedrag. Een kind brengt veel tijd op school door. Geen wonder dat deze omgeving van grote invloed is op de werking van de hersenen en daarmee de ontwikkeling van zelfsturing.Zelfsturing is gedrag dat mogelijk wordt gemaakt door executieve functies. Maar ook aandacht, rust en emoties spelen een rol. Hoe kun je als leerkracht de zelfsturing van je leerlingen bevorderen? Hoe zorg je ervoor dat ze weten wat ze nodig hebben als ze iets gaan doen en zelfstandig een opdracht kunnen uitwerken? En welke invloed heeft je eigen zelfsturing op het gedrag van leerlingen?Dit boek biedt verschillende handvatten waarmee je als leerkracht direct aan de slag kunt, met herkenbare voorbeelden uit de lespraktijk en praktische tips en informatie. Achterin het boek staan handige werkbladen die direct in de klas kunnen worden gebruikt.(Bron: www.nieuwezijds.nl)
#PBIB:+110.52 --- Zelfstudie ; basisonderwijs --- Uitvoerende functies --- 454.21 --- Executieve functies --- Basisonderwijs --- Zelfsturing --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Zelfstandig werk / hoekenwerk --- zelfsturing --- motivatie --- aandacht --- executieve functies --- Zelfstudie --- PXL-Education 2019 --- onderwijskunde --- didactische principes --- zelfsturend leren --- School management --- onderwijsvernieuwing --- Kinderen --- Onderwijs --- Gedrag --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Executieve functie
Choose an application
PHL-Central Office 12 --- communicatie --- communicatievaardigheden --- gezondheidszorg --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Relaties --- Zakelijke communicatie --- Communicatietheorieën --- 433.4 ) Relationele opvoeding --- lichaamstaal --- luisteren --- observeren --- sociale vaardigheden --- zelfstudie --- zelfstudiepakketten --- Relatie --- Communicatietheorie --- Schrijven --- Tekst
Choose an application
In Vlaamse beleidsdocumenten wordt ook voor het secundair onderwijs meer en meer het belang van emancipatorisch onderwijs beklemtoond. Dit sluit aan bij een Europese visie op onderwijs. Emancipatorisch onderwijs betekent dat leerlingen beter worden voorbereid op de noden van de maatschappij van de eenentwintigste eeuw. Centraal staan daarbij eigenschappen als zelfstandigheid, kritische zin, communicatievaardigheid, flexibiliteit, zin voor teamwerk. Met het oog op de ontwikkeling hiervan werd in het Nederlands onderwijs op grote schaal het zogenaamd Studiehuis doorgevoerd. Het is genoegzaam bekend dat dit niet zonder groeipijnen verloopt. Met het oog op een inschatting van de mogelijkheden en moeilijkheden, gebonden aan de doorvoering van een dergelijke hervorming in het Vlaams onderwijs, werd het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek 98-08 opgezet. In het vijfde jaar secundair onderwijs werd op radicale wijze in negen pilootscholen en elf klassen, voor drie vakken (Nederlands, geschiedenis en natuurkunde), gedurende één trimester, een experiment zelfstandig en coöperatief leren uitgetest. De bedoeling van de radicale benadering was de afstand te kunnen meten tussen de actuele situatie en de realisatievoorwaarden van de nieuwe onderwijsaanpak. Het voorliggende boek bevat de kroniek van dit experiment, van voorbereiding over ervaringen van directies, leraren en leerlingen, tot beleidsadviezen, zowel op het niveau van de beleidsmakers, van de verantwoordelijken van de organiserende machten, als van de leraren in hun klassen. De voornaamste conclusie van dit onder de vorm van kwalitatief onderzoek uitgevoerd project is, dat het de hoogste tijd wordt op systematische wijze te werken aan meer leerling-gedreven onderwijs door middel van activerende werkvormen, wil men ooit in staat zijn naar zelfverantwoordelijk leren toe te werken. (Bron: covertekst)
Secondary education --- School management --- zelfstudie --- Flanders --- #A0301A --- 737 Leerprogramma's --- onderwijs --- zelfstandig leren --- secundair onderwijs --- leren --- coöperatief leren --- emancipatorisch onderwijs --- onderwijstrategieën --- didactiek --- 454.2 --- 484.2 --- Didactiek --- Leerstrategieën --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Zelfstandig leren --- 484.9 --- coöperatief leren (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- onderwijsstrategieën --- Onderwijsstrategieën --- 081148.jpg --- Zelfstudie ; secundair onderwijs --- Coöperatief leren ; secundair onderwijs --- Nederlands --- Geschiedenis --- Fysica --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Leerstrategie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Nederland --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Kust --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Deze uitgave biedt een oriëntatie in de onderwijskunde. De belangrijkste basiscomponenten van het gangbare didactische referentiekader komen aan de orde: beginsituatie, doelstellingen, leerinhouden, werkvormen, groeperingsvormen, media en didactische evaluatie. Het is een basis voor studenten in de lerarenopleiding en een naslagwerk voor beginnende leraren van alle onderwijsniveaus. Op die manier is het ook nuttig voor de diverse onderwijsondersteuningen en begeleidingsdiensten die hun professionele kennisbasis willen opbouwen en verruimen. Dit boek is een openleerpakket dat opgebouwd werd volgens de methodiek van het begeleid zelfstandig leren. Begeleid zelfstandig leren is ondertussen een begrip geworden in het basis-, secundair en hoger onderwijs. Het biedt interessante mogelijkheden in de lerarenopleidingen zelf om een gedifferentieerde aanpak mogelijk te maken. Studenten kunnen de beginselen van de algemene didactiek op eigen tempo, naar eigen behoefte en interesse verwerken. Het openleerpakket bevat vragen en opdrachten waarvoor de antwoordsleutel is toegevoegd. Talrijke links bieden de mogelijkheid op het internet aanvullende informatie op te zoeken. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Onderwijskunde. --- begeleidingsmethodieken --- zelfstudie --- Didactics --- oriëntering --- studiemethode-begeleiding --- didactiek --- Higher education --- 37.02 --- Didactiek --- Leermiddelen --- Methodiek --- Onderwijs --- Werkvormen --- Zelfstandig leren --- 454 --- Begeleid zelfstandig leren --- Didactische werkvormen --- Onderwijs; algemeen --- 091736.jpg --- Secundair onderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Onderwijskunde --- Doelen --- Beginsituatie --- Leerinhouden --- Onderwijsmedia --- Evaluatie --- Doelstelling --- Leerinhoud --- Didactische werkvorm
Choose an application
Van leertheorie naar onderwijspraktijk relateert inzichten uit verschillende leertheorieën aan het onderwijzen en leren van leerlingen. Vragen als: ’Hoe kan ik leerlingen een bepaald gedrag aan- of afleren?’ of ‘Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren of feiten onthouden?’, worden op heldere wijze beantwoord. De antwoorden worden theoretisch onderbouwd en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
Cognitive psychology --- zelfstudie --- leertheorieën --- probleemoplossend denken --- Objectives of teaching --- Educational psychology --- onderwijspraktijk --- 415.4 --- Onderwijspraktijk --- Leerpsychologie --- Leerstrategieën --- 419.3 --- Onderwijspsychologie --- 450.8 --- Hogere geestelijke functies --- leerpsychologie --- geheugen --- zelfstandig leren --- probleemoplossing --- onderwijzen --- PHL-Education 12 --- Onderwijsmethoden --- Onderwijs --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Uit de inhoud: Deel 1 Zelfgestuurd leren als brede competentie: De belangstelling voor de competentie 'zelfgestuurd leren' groeit - Praktijkvoorbeelden uit de eerste graad en de tweede én derde graad van het ASO - Het begrip 'zelfgestuurd leren' - Groeien naar zelfgestuurd leren - Een ondersteunende aanpak in de school - Een ondersteunende en stimulerende aanpak vanwege actoren buiten de school. Deel 2 Een waaier praktijkvoorbeelden; Verklarende woordenlijst; Geannoteerde bibliografie en referentielijst; Bijlage: Van 'zelf werken' naar 'zelfverantwoordelijk' leren. (Bron: www.maklu.be) Waarom zou je leerlingen hun leerproces niet méér in eigen handen laten nemen? Hoe kan je hun zelfstandigheid opbouwen? Wat doe je om de competentie 'zelfgestuurd leren' te realiseren? De kennismaatschappij verlangt immers dat individuen flexibel en zelfstandig informatie verwerken, keuzes kunnen maken en hun verantwoordelijkheid opnemen. Dit Inspiratiehandboek vormt een prima kennismaking met het thema en toont in een tiental praktijkvoorbeelden hoe sommige scholen met hun leerlingen aan de competentie 'zelfgestuurd leren' werken. Studiewijzers, rolwisselend leren, andere groepsindelingen, een speciaal taken- en toetsenbeleid of reflectieactiviteiten kunnen leerlingen meer greep op hun eigen leerproces geven. Het boek beschrijft hoe school en leerkracht naar zelfgestuurd leren kunnen evolueren en inventariseert acties die zij - of schooloverstijgende instanties - kunnen ondernemen. De praktijkvoorbeelden zijn een inspiratiebron: scholen en leerkrachten kunnen de voorbeelden die hen aanspreken naar hun persoonlijke context en profiel vertalen.
Onderwijskunde --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zelfstudie. --- Studiemethode. --- Psychologische pedagogiek. --- Secondary education --- Didactic strategies --- didactische processen --- zelfstudie --- zelfgestuurd onderwijs --- Zelfstudie ; secundair onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #A0308A --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 371.31 --- 373.5 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- didactiek --- leren --- zelfstandig leren --- 373 --- lerarenopleiding --- pedagogie --- uitgever Jacques Perquy ; leden van de werkgroep in opdracht van de Raad Secundair Onderwijs van de Vlor Wilfried Boels, Nathalie Ceulemans, Felix Claus [et al.] --- zelfgestuurd leren --- 450.8 --- secundair onderwijs --- studiemethoden --- 454.21 --- 489.4 --- Differentiatie --- Leerprocessen --- Leersituaties --- Leren leren --- Onderwijs --- Praktijk --- Zelfgestuurd leren --- Zelfstandig leren --- 474.9 --- 371.385 --- Inspiratie --- Leren --- Onderwijsorganisatie --- Zelfgestuurd onderwijs --- 454.2 --- Zelfontdekkend leren --- Zelfstandig werken --- 031987.jpg --- zelfsturend leren --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Didactiek --- 371.1 --- 371.21 --- differentiatie --- hoger onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Zelfstudie --- 484.2
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|